Tuesday 21 February 2017

Hukum Forex Yang Halal

Terpanggil untuk aku post kan satu article mengenai hukum Forex, yang aku petik sur surfxwave. forummatehukum-forex-vt29.html. Terlalu panjang lebar forum rantaian tersebut, jadi aku ambil yang isi sahaja. Kalau nak lebih détail boleh cliquez sur le lien yg aku bagi tadi. Aku copier dan coller kan seperti di bawah. Saya terpanggil untuk menjawab Pertaniyaan Tentang Hukum Forex Seperti E-mail dibawah. Salam en ghazali nama saya yusri ingin bertanya dengan en dari segi forex ni8230. Bukan saya kata haram..tp dari kenyataan yang di buat uh ustaz zahiruddin pakar syariah. Disini saya ada attachkan sekali antara yang menyatakan hukum forex yang tidak boleh. Jika SURFWAVE menjalankan perniagaan mengikut kaedah islam insyallah ramai org akan bersama. WALAHU AKLAM YUSRI (017 xxxxxx) HAMBA YANG INGIN TAHU SILA BUKA RECHERCHE WEB TENTANG HUKUM FOREX DALAM ISLAM. MAAF JIKA ADA TERKASAR BAHASA. SELAMAT BERPUASA Mengenai bébé forex ini. Hukumnya HARAM kalau le kita mengaji lebih sikit. Kita akan dapati échange de devises adalah HARAM. Dlm forex ina ada 3 benda yg kena ambil perhatian. 1. méthode 2. intérêt 3. effet de levier 1. méthode OK, spot dibenarkan mais selain dari spot adalah haram 2. swap. Aucun échange. Kira pass. Juste principal intraday 3. Leverage tang sini sangkut. Tapi kalau nak principal juga kena pakai levier 1: 1. Baru hukumnya jadi HARUS. Hukumnya menjadi harus jika kita menepati ketiga-tiga syarat dibawah 1. Point 2. Pas d'échange 3. Levier 1: 1 Kalau ketiga-tiga syarat diata tak dapat dipatuhi. Hukumnya HARAM premier tahniah kepada sdr abou muaz di atas pandangan n buah fikiran buat pencambahan ilmu di sini. saya bukannya arif sangat pasal forex ni cuma sedikit sebanyak saya ambil peduli gak sebab org dok tanya kat saya pasal benda nie. Sepanjang pembacaan serta pandangan saya hal forex ina juga seperti hukum feqh yang xdijelaskan secara nyata hukumnya secara qatie dari quran sunnah serta ijma akan senantiasa berubah-ubah dan mengikut keadaan semasa. saya ambil contoh tentang penggunaan kad kredit yang dibayar secara ansuran masih ada yang Kena pourcentage, supermarché supermarché yang dimiliki non-musulman (ada jual arak), pelaburan-pelaburan syarikat milik kerajaan yang masih gunakan konvensional systéma serta pelaburan n lain-lain lagi. tapi bukanlah saya nak sokong yg forex principal 100 cuma kena amik perhatian juga apa Yang telah dibincangkan secara semasa olé ulama2 fiqh hari nie tentang halal haram yang boleh kita jauhi cuma sekarang bagaimana kita nak islamkannya. Sebab hari nie majoriti ekononmi dikuasai kapitalis hatta orang kaya di negara arabe juga byk terlibat inilah yang perlu kita fikirkan bagaimana nak memperbaiki keadaan hari nie seperti salah seorang yg beri komentar andai ekonomi dunia ini dikuasai orang islam yang berpegang teguh dengan quran n sunnah insyaallah semuanya D'accord. Setakat ini sahaja maaf andai x kena Konsep leveraj yang disediakan oleh courtier forex sebenarnya wujud dalam Islam. Islam tidak pernah mengharamkan sesuatu perkhidmatan yang tiada unsur penindasan (gharar) meskipun ianya disediakan oleh orang bukan Islam. Leveraj forex merupakan jaminan (pertolongan) sementara yang diberikan oleh courtier forex. Ianya boleh dikatakan juga kontrak sementara antara commerçant forex dan courtier selagi commerçant tersebut masih mempunyai ekuiti dalam akaun mereka. Trader aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa Bagi akaun Islamik, courtier forex tidak mengenakan atau membreikan apa-apa faedah atas jaminan mereka. Dengan jaminan mereka kita dapat mémasuki pasaran matawang mengikut kemampuan kita. Courtier forex adalah orang fij antara banque antarabangsa (institusi) dan pedagang kecil (détaillant). Mereka membeli (qoute) dari institusi dan menjual balik (reqoute) kepada pedagang kecil. Biasanya jualan balik adala munasabah antara 3-10 mata sahaja. Di sini lah mereka membuat keuntungan. Proses ini adalah dibenarkan oleh Islam. Ianya bukan riba. (Ada yang terkeliru menyatakan jual beli adaah juga sama riba). Pandangan Professeur Kewangan Islam Saudarai, Kalau kita mengkaji banyak pandangan dari pakar-pakar kewangan islam yang terlibat langsung dengan kewangan islam dan pernah membentang kerta kerja di forum kewangan islam. Majoriti bersetuju menyatakan levier adalah harus (autorisé). Seperti kata Professeur Humayon Dar, directeur général de Dar Al Istithmar à Londres (examine les aspects de la charia des fonds spéculatifs émergents). . La charia n'a pas de problèmes avec l'effet de levier tant qu'elle est atteinte grâce à la dette islamique. L'effet de levier n'est pas une question de charia, mais plutôt une question économique. Rujuk: islamicfinanceandbanking. blog. Mic-hedge. html Kalau mengambil kata-kata beliau, saya mengambil contoh levier dalam akaun islamik FXOpen levier yang dikenakan tidak dikenakan sebarang intérêt (sans intérêt). Juga kalau kita nuit pun tidak ada intérêt apa-apa (berbanding conventionnel dikenakan intérêt kalau nuit). Saya rasa perlunya kita mérujuk banyak pihak yg mahir dan terlibat secara langsung dalam kewangan islam. Bukan sekadar merujuk graduan solitaire yg baru balik dari universiti di Jordanie dan kerja 2-3 tahun di institusi kewangan islam dan tukar jadi pensyarah di uiam. Kemudien buat hukum tanpa perbincangan. Hadith dhaif sebagai hujah pengharaman. Saya ingin berkongsi pengetahuan tentang satu lagi hadith yang terputus sanad (dhaif) yg dijadikan hujah pengharaman, iaitu: Janganlah kamu menjual sesuatu yang tidak di dalam milikmu. (Riwayat Abu Daud, N ° 3504 3283) Rujuk Konsep Leveraj Haram Métro Ahad 3 Février 2008. Adalah terjemahan langsung satu hadith yang masyhur la tabi ma laysa indak Beberapa isu tamhisan dibangkit berkenaan hadith ini. Salah satunya tentang percanggahan rantaian sanadnya. Al Bukhari dan musulman tidak pernah merekodkan dalam koleksi mereka walaupun yang lain antaranya Ab Dawd et al Tirmidhi, ada merekodkannya. 1. Abd Dawd, Ahmad ibn Hanbal et Ibn Hibban menyatakan ianya diriwayatkan oleh Jafar ibn Abi Wahshiyah, dari Ysuf ibn Mahak, dari Hakim ibn Hizam, manakala yang keempatnya, ianya Abd Allah ibn Ismah, manakala koleksi yang lain Menyatakan antara Ysuf et Hakim. Dalam al Mizan, al Dhahabi menyatakan, nama, appartengahan, langsung, tidak, diketahui (la yuaraf). 2. Berkenaan periwayat utama Hadith ini, Hakim ibn Hizam, dikatakan 8220obscure8221 (majhul al hal). Hanya Ibn Hibban mémasukkan beliau antara periwayat yang boleh dipercayai (al thiqqat fiable). Sementara al Nasa82178217i le tissuh merakamkan cuma satu Le hadith yang diriwayatkan oleh beliau, Yang lain menyatakan beliau adalah 8220obscure8221. Rujukan: Futures sur les produits de base: une analyse juridique islamique Mohammad Hashim Kamali en. wikipedia. orgwikiMohammadHashimKamali --------------------------------- ----------------------- (Perkataan: Majhul al-Hal (dinamakan juga al-Mastur) Définition: Perawi yang diriwayatkan daripadanya Ditawsiqkan Hukum periwayatannya: tidak diterima mengikut pendapat yang sahih de sisi majoriti ulama Adakah hadisnya itu mempunyai nama khusus Hadisnya itu tidak mempunyai nama khusus tetapi diletakkan de bawah hadis dhaif Rujukan: darulkautsarpenghadi bahasanKedua: --------- -------------------------------------------------- --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- La négociation saling berkait. Ibarat kuku dengan isi. Kalau ikut pemahaman saya, la marge de négociation saham gunapakai pinjaman ada riba sahaja HARAM. Kalau tiada riba, jadi HALAL. Secara amnya marge de négociation (levier) HALAL tanpa ada riba. Sebenarnya dalam akaun Islamik forex, négociation de marge LANGSUNG tidak kena guna riba. Malah courtier forex Téhéran Qr Al Hassan (beau prêt) berbanding banque yang berjenama perbankan Islam tidak kira de Malaisie atau luar negara. Kalau ada jeu de mots, ianya agak terbata ruang lingkupnya seperti: Rujuk: dib. aeencommunityservicequrad. htm Insya Allah. Saya akan huraikan tentang Qard Al Hassan pada kesempatan lain. Berkenaan risiko pula, andai pasaran tidak menyebelahi kita, kita masih ada arrêt de perte sebagai pényelamat. Fakta 3: No Debit Balances Votre risque est limité aux fonds en dépôt. Parce qu'il n'ya pas d'appels de marge dans le commerce de forex, pour votre protection, le courtier fermera automatiquement toutes vos positions ouvertes si votre capital de compte tombe au-dessous du niveau de marge requis. Pensez à cela comme un arrêt final, automatique. En fait, vous ne perdez jamais plus d'argent que vous avez dans votre compte. Janganlah susah-susahkan hati pasal forex ini halal ke haram. Ianya harus. Yg uzar komenkan adalah pasal effet de levier. Levier dlm forex menepati hukum syarak. Xde riba Kena yakinkan diri yg ianya menepati hukum syarak. Tanpa keyakinan boleh jatou syubhah pula. Yg penting pakai compte islamique swap compte gratuit. Kan byk courtier yg tawarkan compte islamique. Était-était itu adalah bisikan syaitan. Sedangkan hukum dagang forex dan penggunaan leveraj adalah harus halal. Yakinkan diri baru hati jadi tenang Kerja jadi senang. Apa-apa pun saya kuasa menjatuhkan hukum HALAL HARAM. Saya Cuma tolong menerangkan apa et yang saya fahami selama ini megenai perkara tersebut. Yang ada kuasa ialah MAJLIS FATWA KEBANGSAAN. Jikalau MAJLIS FATWA KEBANGSAAN Mengelekan FATWA de Malaisie dans le menerangkan yang Trading FOREX ini HARAM. Maka berhentilah. Sealingga sekarang tiada apa2 FATWA dikeluarkan oleh MFK mengenai FOREX. Di dalam Islam La ibrata bil musammaayaat walakinna ibrata bil maaani (Pengajaran (hukum) bukan diambil dari segi istilah sesuatu perkara bahkan pengajaran (hukum) diambil dari cara perlaksanaannya). Dans ISLAM pour vérifier les choses qui sont HALAL ou HARAM n'est pas de la signification directe de la terminologie, mais de la façon dont it8217s fait. Daripada Penasihat SyarieSharie Conseiller KODANA Berhad. Waalaikumussalam w. b.t .. Terima kasih diucapkan kepada Saudara Seeraj atas pertanyaan yang diajukan dan sokongan kepada ruangan forum ini. Memang semalam ada persoalan tentang effet de levier. Oleh kerana soalan tersebut taché menyebut nama seseorang, pihak pengurusan tacheh membuang soalan tersebut supaya perbincangan kita lebih telus dan tidak menyentuh mana-mana pihak. Akhlak dan kesatuan adalah penting dalam Islam dan bukan perpéchan serta pergaduhan yang dianjurkan. Terima kasih atas keperihatinan saouda itu. Diruangan yang terhad ini saya tidak bercadan untuk menterjemahkan definisi LEVERAGE mengikut istilah perniagaan yang memeningkan kepala kerana ianya berbeza mengikut penggunaan di dalam sesuatu urusniaga. LEVERAGE yang berlaku dalam perdagangan forex adalah comment gagner plus avec moins sebagaimana berikut: - Sebagai contoh. Kita mengambil urusniaga matawang, yang, mélibatkan, matawang, GBPUSD. Sekiranya kita membuka akaun USD1,000 dan kita ingin membelimenjual 1 lot GBPUSD, plate-forme pihak d'akan d'akan de dollar USD100 par jour akaun kita sebagai modal pusingan. Tetapi sekiranya levier, plate-forme de hanya akan memotong USD50 untuk modal pusingan 1 lot tersebut. Inu merupakan kemudahan dan diskaun yang diberikan oleh pihak plateforme untuk meringankan modal pusingan kepada pedagang yang mempunyai akaun mini sahaja. Inilah yang dikatakan de levier dan keistimewaan ini hanya diberikan képada pedagang yang mempunyai akaun mini sahaja. Akaun mini ialah jumlah akaun yang kurang dari USD50,000. Tetapi sekiranya akaun tersebut melebihi USD50,000 ke atas, keistimewaan danser tidak diberikan kepada pedagang (commerçant). Yang paling penting didalam perdagangan forex inial ialah setiap urusniaga yang dibenarkan serta kerugian maksimum yang akan ditanggung oleh pedagang tidak akan melebihi dari jumlah modale pusingan yang terdapat di dalam akaun mereka. Sebagai contoh, sekiranya et un membuka akaun yang bernilai USD1, 000 anda tidak akan menanggung sebarang kerugian melebihi modal tersebut iaitu USD1, 000 walau apapun leverage yang anda perolehi dari pihak plateforme dan kerugian anda sama sekali tidak akan berganda dari keseluruhan modal yang anda laburkan. Dengan ini leavigation tidak menjadi halangan mengikut hukum syara dalam perlaksanaannya kerana ianya merupakan diskaun atau keistimewaan yang diberikan kepada pedagang. Ini hanyalah kemudahan yang diberikan oleh pihak plate-forme dengan harga yan lebih Rédigé le pedagang yang mempunyai modale yang kecil (mini akaun) iaitu akaun yang yang modalnya kurang dari USD50,000. Saya berharap penerangan saya yang ringkas dans le dapat merungkaikan segala kekeliruan dan pemahaman yang silap tentang leangan yang timbul dewasa dans le juga menjawab kepada persoalan hukum tentang leverage itu sendiri. Di dalam Islam La ibrata bil musammaayaat walakinna ibrata bil maaani (Pengajaran (hukum) bukan diambil dari segi istilah sesuatu perkara bahkan pengajaran (hukum) diambil dari cara perlaksanaannya). Sekian. Wassalam. Haji Habin Faisal bin Haji Mohamed Penasihat SyarieSharie Conseiller KODANA Berhad. Hukum Forex Dalam Islam Antara Halal dan Haram Hukum Forex Dalam Islam Antara Halal dan Haram Forex (change) ni adalah sistem jual beli mata wang asing yang mana kita sendiri tahu akan berubah dari semasa Ke sémasa mengikut kedudukan ekonomi sesebuah negara. Hukum Forex Dalam Islam Antara Halal dan Haram Sebenarnya aku memang dah agak pasti akan ada yang bertanya mengenai hukum dalam FOREX ni dan aku dah kaji benda ni dahulu sebelum aku menceburi dan mempelajari ilmu tentang analisis dalam dunia forex ni. Ini adalah susan daripada entri aku yang bertajuk test forex kali pertama menggunakan akaun demo tempoh hari. Antara kajian yang aku lakukan adalah meng google hukum mengenai forex dalam islam dan aku dapati kebanyakkannya berkongsi mengenai isi yang sama iaitu fatwa yang dikeluarkan oleh Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan yang dikeluarkan sekitar appartengahan tahun lalu. Hukum Forex. Haram atau Halal KOTA BHARU: Jawatankuasa Fatwa Kébangsaan memutuskan umat Islam haram menguanaran système perniagaan pertukaran wang asing. Pengerusi Jawatankuasa itu, Tan Sri Le Dr Abdul Shukor Husin, le berkata ini kerana perniagaan yang dilakukan melalui pertukaran wang asing (forex) seperti itu tidak menepati hukum syarak dan menimbulkan keraguan di kalangan umat Islam. 8220Hasil Kajian Jawatankuasa ini, le bercanggah de kita dapati PeRnIaGaaN yang pertukaran membabitkan wang asing membabitkan spekulasi mata wang dan dan berlawanan dengan hukum Islam.8221 8220Oleh de itu, Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan memutuskan bahawa umat Islam diharamkan daripada mengamalkan sistem PeRnIaGaaN cara demikian, 8221 Katanya kepada pemberita selepas Mempengerusikan mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Kébangsaan Ke-98 de sini hari ini. Abdul Shukor berkata, banyak isu yang meragukan mengenai PeRnIaGaaN pertukaran wang asing, umat itu oleh Islam tidak perlu menceburkan diri, Tambahan pula Kegiatan itu membabitkan penggunaan internet di kalangan Individu yang menyebabkan Untung rugi tidak menentu. 8220 Lain-lain jenis perniagaan pertukaran wang asing, seperti mélangé pengurup wang atau dari banque ke bank dibenarkan. Kerana ia tidak menimbulkan spekulasi mata wang atau untung rugi yang tidak menentu, 8221 katanya. Beliau berkata, keputusan lain yang turut dicapai dalam mesyuarat itu ialah mengharuskan umat Islam membuat pelaburan atau membuat simpanan melalui Skim Sijil Simpanan Premium yang dikendalikan Banque Simpanan Nasional (BSN). Katanya, keputusan, itu, dibuat, selepas, jawatankuasa, berkenaan, berpuas, hati, dengan, kaedah, pelaksanaannya, melalui, taklimat, yang, disampaikan, oleh, pihak, pénal, syariah, banque, Negara, pada, muzakarah, itu. 8220Pada mulanya, kita meragui, tentang, kaedah, pelaksaaan, skim, itu, tetapi, kita, berpuas, hati, selepas, système, perniagaan, skim, itu, ditukar, konsep, Islam, iaitu, Mudharabah, 8221, katanya. 8211 BERNAMA Penjelasan Ustaz Hj Zaharuddin Tentang FOREX Képada yang masih kurang jelas, aku harap sangat korang dapat tengok sendiri dahulu dan dengar penjelasan daripada beliau mengikut hukum FOREX dalam islam. Beliau adalah orang yang mahir dengan systèm forex yang dijalankan oleh banque de banque de seluruh Malaisie dan melabelkan système forex ini ada dua cara. Jom saksikan. Lagi ulasan daripada pakar ekonomi islam: Ulasan: Artikel mengenai fatwa yang dikeluarkan oleh Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan itu langsung tidak menceritakan tentang systèm forex yang sebenarnya seperti mana yang diterangkan oleh Ustaz Zahiruddin. Dalam artikel di atas, point yang pertama yang menyebabkan non identifié rugi tidak menentu itu LANGSUNG tidak boleh dipakai kerana dalam perniagaan itu sendiri mana ada yang untung setiap masse de semestinya untung rugi itu pasti ada. Point yang kedua pula Lain-lain jenis perniagaan pertukaran wang asing, seperti mélangé pengurup wang atau dari banque ke bank dibenarkan. Forex (échange de devises) yang dilakukan oleh trader. Cuma perbezaannya ialah cara mata wang itu ditukarkan. Ia seolah-olah membénarkan apa yang baru sahaja diperkatakan salah. Aku sendiri sebenarnya tak berapa suka dengan informasi yang dikongsikan dalam médias masse kat Malaisie ni sebab kebanyakkannya ditokok tambah untuk kepentingan sendiri sekalipun dalam soal hukum. Point yang ketiga, yang tak boleh blah, et un digalakkan untuk melabur dalam Sijil Simpanan Premium (SSP) yang seolah-olah mempromosi orang ramai untuk menggunakan systme itu daripada pihak bank BSN. Yang ini tiada kéna mengena dengan hukum FOREX. Sila abaikan. Aku lebih gemar untuk mendapatkan pénjelasan kalau berkenaan dengan hukum islam daripada ustaz atau ahli ulama yang mempunyai dua perkara. Yang pertama beliau harusla sangat arif dalam hukum hakam agama islam. Kedua beliau mempunyai pengalaman dan sememangnya serba tahu tentang sesuatu perkar itu sebelum membuat andaian mengikut hukum syarak. Bukanlah maksudnya aku memandang rendue dengan fatwa yang dikeluarkan olehJawatankuasa Fatwa Kebangsaan tetapi alangkah baiknya kalau disertakan dengan fakta yang sebenar seperti mana yang diperkatakan oleh Ustaz Zahiruddin dalam video tersebut. Secara keseluruhannya, FOREX itu ada halal dan haramnya mengikut keadaan tersebut dan untuk pengetahuan anda semua, trader kebiasaannya FOREX ini hanya mengamalkan commerce mata wang secara sendiri dengan membuat analisa yang mantap sebelum commerce melakukan dan ini dinamakan spot trading dan bukannya foward trading. Apa itu spot trading à foward trading ni Jadi apa hukum FOREX yang sebenarnya Segalanya ada diceritakan vidéo dalam 7 minit lebih di atas. Ayat paling aku suka, Jangan bagi fatwa yang général, yang umum. Contoh macam hukum makan ayam. Halal ke tak Mestilah halal. Tapi kalau tak sembelih dengan cara islam Halal ke haram Sama sahaja dengan hukum FOREX ini. ) Buka akaun trading percuma dan dapatkan bonus. Hukum Labur amp Berniaga Forex (Trading Forex) Zaharuddin Abd Rahman Saya ingin minta pihak ustaz untuk menerangkan tentang pelaburan tukaran matawang comme juga perniagaan Forex. Bagaimana pula jika saya mélakukan transaksi sendiri dengan berbekalkan analisa envoyez-vous à yang disediakan oleh courtier dengan melayari internet. Kemudian memperolehi untung dari jualan dan belien matawang asing ini. Terima kasih Bagi menjawab soalan ini, et un perlu memahami dua jenis perkara iaitu: - 1 - Melabur wang ringgit et un ke dalam satu syarikat yang memperolehi untung melalui FOREX. 2- La plate-forme de satin de Melantik a été construite pour le menjalankan jual beli wang asing dan simpan. Semua transaksi dijalankan oleh anda sendiri, syarikat hanya menyediakan plate-forme que mengambil upah perkhidmatan sahaja. Pertama. Hukum bagi melabur dalam Syarikat yang FOREX menjalankan: Forex (Foreign Exchange) atau yang lebih dikenal dengan Perdagangan Mata wang Asing Ia merupakan Suatu Jenis perdagangantransaksi yang memperdagangkan matawang Suatu negara terhadap de negara de lainnya pasar-pasar matawang utama di dunia Selama 24 jam Secara melibatkan yang Berterusan. Benar, memang FOREX matawang adala diharuskan, tetapi keharusannya tertakluk kepada sejauh mana ia menurut garis panduan yang dikeluarkan dari hadith Nabi yang sohih. Iaitu: - un - Ditukar (serah dan terima) dalam waktu yang sama ia disebut dalam hadis sebagai yadan bi yadin. Dalam bahasa Inggerisnya adalah sur place. Ia datang banyak hadis antara etang paling utama adalah:. . . . . . . . . Ertinya. Emas dengan Emas (ditukar atau diniagakan). perak dengan perak, gandum dengan gandum, Thamar dengan Thamar, garam dengan garam mestilah sama timbangan dan sukatannya, dan ditukar Secara terus (pada satu masa) de Jenis dan sekiranya de berlainan, maka berjual-belilah kamu sebagaimana yang disukai (Riwayat Mouslim, n ° 4039 ne Hadith 119). B - Nabi bersabda: - Ertinya. Sesungguhnya Rasulullah s. a.w berkata. Pertukaran antara perak dan emas adalah riba kecuali jika ia serentak de Secara dilakukan (serah terima dalam satu masa) (Riwayat Mouslim, n ° 1586, 31209) c - Manakala pembelian Secara Hutang dari salah satu antara dua pihak adalah haram berdasarkan hadis: - Ertinya. Rasulullah s. a.w melarang dari menjual emas dan perak secara berhutang (Riwayat Al-Bukhari, no 2070, 2762) Hadis-hadis di atas menyebut perhal displin Islam dalam pertukaran emas dan perak. Untak informasi, ulama bersepakat bahawa matawang (billet de banque) juga adalah sama displinnya dengan emas dan perak disebabkankan nilai dan fungsinya sebagai moyen d'échange. Justeru setiap displin dan syarat transaksi yang melibatkan emas dan perak juga TERPAKAI pada urusan transaksi matwang. Demikian keputusan Majlis Fiqh Antrabangsa dan juga Majlis Kewangan Islam Antarabangsa di bawah AAOIFI. FOREX dalam matawang yang diuruskan oleh Syarikat konvensional sudah pasti tidak akan menjaga ini kerana kebanyakan Conditions Coûts FOREX yang dijalankan oleh institusi Konvensional adalah lsquoForward FOREX atau Forex yang menggunakan lsquoValue avant (nilai masa hadapan) yang de dalam Riba Nasiah. Mereka juga kerap menggunakan SWAP, Options de l'instrument lain-lain yang tidak halal di sisi Charia. Instrumen-instrumen tadi tidak memenuhi syarat Islam iaitu serah terima atau disebut qabadh dalam islam secara benar hakiki atau hukmi pada waktu yang sama. Masalah dalam implementasi FOREX adalah bertangguh dalam penyeraan dari kedua-dua pihak. Tatkala itu aqad menjadi batal (Radd al-Muhtar ala ad-durr, 4531). Tidak saya nafikan, bahawa terdapat sesetengah Institusi Kewangan Islam yang melakukan forex ini setelah mendapatkan kelulusan Majlis Penasihat Shariah mereka, Namun semua mereka hanya terlibat dalam FOREX Jenis SPOT dan bukannya Jenis lsquoForward jika adapun Jenis avant ia menggunakan konsep Al-WAD atau Unilatérale Promise dan ia Telah disepakati keharusannya. Apa yang pasti, majlis shariah mereka telah meletakkan réserves syarat dan bukannya secara bebas begitu sahaja. Justeru MELABUR MODAL (BEERTI ANDA MELABOURD DAN KEMUDIAN TUNGGU UNTUNG SAHAJA) dan dalam institusi kewangan konvensional yang memperolehi inconnu melalui cara FOREX adalah tidak halal di sisi islam. Ia adalah keputusan Panneau Penasihat Shariah dunia yang bernaung di bawah nama Comptabilité et audit Organisation pour les institutions islamiques (AAOIFI). Antara panel penasihat Shariahnya adalah Syeikh Mufti Taqi Uthmani, Prof. Dr. Syeikh Wahbah Zuhayli, Prof. Dr. Syeikh Siddiq Dharir, Syeikh Abdullah al-Mani, Dr. Abd Sattar Abou Ghuddah, Syeikh Dr. Nazih Hammad, Syeikh Dr. Hussain Hamid Hassan, Syeikh Nizam Yaquby, Dr. Mohd Daud Bakar, Syeikh Al-Ayashi al-Sadiq Faddad, Syeikh, Dr. Ajil Nashmi dan ramai lagi. KEDUA. Hukum FOREX TRADING yang dijalankan sendiri - Bagi mengetahui hukum bagi bentuk kedua ini, Pertama-tamanya ia tertakluk kepada: - a - Terdapat unsur judi atau tidak apabila membeli dan menjual matawnag hanya kerana mengharap keuntungan dari perbezaaan nilainya. Bukan kerana digunapakai de negara matawang terbabit. Maka setah kajian perinci oleh JAKIM dan ISRA, mendapati unsur judi adalah wujud maka semua jenis forex trading adalah HARAM. B - Kesohihan dan kewibawaan plate-forme syarikat dari sudut lesennya dan pengenalannya. Ia diperlukan bagi mengelak et un ditipu oleh plate-forme syarikat yang tidak sebenar. Butiran terperinci berkenaan plate-forme dans le méstilah diteliti dan boleh diperolehi. Jika tidak, transaksi et un adalah syubhat dari awal lagi kéran terdapat unsur gharar. B - Plate-forme de Jika tersebut punyai wibawa dan lessen serta info yang sangat mencukupi, perkara kedua adalah menilai akta-akata berkaiatan dengan aktiviti ini dari badan berwajib di Malaysia. Ini perlu bagi memastikan et un tidak terlibat dengan aktiviti menyalahi undang-undang Negara. Jika yang kedua juga lulus, saya kira transaksi, jual matawang, dan, simpan, dan kemudian, jual, semula, apabila, harga, tukarannya, naik, adalah, harus, kerana, secara, automatiknya, dilaksanakan, menurut, kaedah, lsquospot. Namun mari kita sama-sama cubain mehami dan menyemak bagaimana proses ini dilakukan secara anneau de melihat pandangan Islam tentangnya. Setakat apa yang diterangkan oleh individu yang terlibat dan yang tahu berkenaan cara forex trading internet memlali ini. Ia seperti berikut: - 1) Ia mempunyai modal minimum. Sebagai contoh USD 1, USD 100 par le biais de lain-lain, en passant par le forex trading masing-masing. 2) Dengan modal itu, pihak syarikat plate-forme de négoce de forex en akan membukakan satu akaun khas buat peserta. Setelah itu, pihak peserta, akan, menentukan, samada, untuk, membuka, kaunter, jualan, matawangnya, dalam, akaun, atau, membuka, kaunter, belian. Gambaran mudahnya adalah: - Katalah modalnya USD 100 yang dibeli dengan sukaran semasa hari tersebut USD 1 RM 3,6, dan dibuka kaunter lsquoselling melalui plate-forme syarikat tersebut. Sebagai contoh, pada esok harinya apabila dilakukan analisa terhadap pegerakan nilai matawang, didapati nilai USD mengukuh berbanding Ringgit iaitu USD 1 RM 4 Tatkala uit, ia akan bouton menekan jual 100 USD dan memperolehi RM 400. Ini bermakna ia Telah beroleh keuntungan sebanyak RM 40 berbanding Harga belian asalnya tadi. MESTILAH Seluruh memasukkan RM de Pihak Syarikat FOREX 400 uit sebaik sahaja transaksi jual beli dilakukan, TIDAK DIBENARKAN DILEWATKAN Atau DIMASUKKAN SEBAHAGIAN Sahaja, jika dalam contoh di atas, hanya RM 40 dimasukkan, manakala baki modal sebanyak RM 360 hanya akan dimasukkan sejurus peserta menutup akaun pada Hari tersebut. Isû Shariah. Jika ini tidak berlaku, la maka ia lulus dari sudut La charia, namun jika kelewatan berlaku, isa Shariah di sini adalah berlaku penangguhan dalam penyerahan matawang ringgit. Ini menjadikan ia bercangah dengan arahan Nabi s. a.w: - Dalam menukar wang dengan wang, Nabi thaï menyebut garis panduan et yang mesti dipatuhi iaitu: Ertinya. Sesungguhnya Rasulullah s. a.w berkata. Pertukaran antara perak dan emas adalah riba kecuali jika ia serentak de Secara dilakukan (serah terima dalam satu masa) (Riwayat Mouslim, n ° 1586, 31209) Manakala pembelian Secara Hutang dari salah satu antara dua pihak adalah haram berdasarkan hadis: - Ertinya. Rasulullah a vu melarang dari menjual emas dan perak Secara berhutang (Riwayat Al-Bukhari, pas 2070, 2762) Imam An-Nawawi Telah menyebut dengan Terang bahawa para ulama Telah bersepakat wajibnya Conditions Coûts serah terima dalam satu masa atau lsquoTaqabud Samada Secara Hakiki (fizikal) atau Hukmi (melalui mediuam internet tetapi punyai bukti seperti resit atau note elektronik yang menunjukkan transaski sah) (Syarah Sohih musulman) Cadangan. Mesti dipastikan bahawa semasa transkasi jual beli dilakukan, kesemua modal dicampur untung dimasukkan de dalam akaun kita tanpa sebarang tangguh, dan secara automatik juga kita boleh mengeluarkan wang tersebut tanpa sebarang halangan. 3) Terdapat syarikat yang mensyaratkan minimum modal yang tinggi seperti USD 1000 dan lain-lain jumlah. Untuk itu mereka menawarkan apa yang dinamakan levier yangmana modal peserta akan digandakan. Sebagai contoh, katalah modal sebenar et un adalah USD 100. Maka anda dikehendaki mémilih atau secara pilihan memlih gandaan yang dikehendaki. Seperti 1. 10 bière modal modal et un akan digandakan kepada 10 kali menjadi USD 1 000 100 1, 100, bière modal et un menjadi USD 10000. Dengan jumlah baru inilah matawang et un akan di pasarkan di pasaran. L'utilisation de divers instruments financiers ou du capital emprunté, comme la marge, pour accroître le rendement potentiel d'un investissement. Le levier peut être créé par des options, des contrats à terme, des marges et d'autres instruments financiers. Par exemple, disons que vous avez 1000 à investir. Ce montant pourrait être investi dans 10 actions de Microsoft, mais pour augmenter le levier, vous pourriez investir les 1 000 dans cinq contrats d'options. Vous contrôlez alors 500 actions au lieu de juste 10. (Rujukan) Jika benarlah apa yang saya gambarkan ini, transaksi forex menggunakan Leverage ini adalah HARAM kerana i dikira menjual matawang yang tidak di dalam milik anda. Milik sebenar et un hanyalah USD 100 tetapi yang dijual adalah 10,000. Ia berdasarkan apa yang disebut oleh Nabi s. a.w. Ertinya. Janganlah kamu menjual sesuatu yang tidak de dalam milikmu (Riwayat Abu Daud, n ° 3504, 3283) Malah saya juga hampir pasti, wang yang digandakan olear syarikat itu dikira sebagai pemberen pinjaman dan sudah tentu mereka akan mengambil sédikit keuntungan samada diketahui atau tidak diketahui oleh peserta . Jika ini berlaku, le sekali lagi riba telah berlaku. Bagi mengelakkan perkara yang ditegah oleh Islam dari berlaku di sini, penggunaan levier 1: 1 sahaja yang dibenarkan. Wallahualam. 4) Diberitakan juga pihak syarikat menasihatkan peserta agar menggunakan modalnya kurang dari 30 bagi menguangkan risiko semasa trading dijalankan. Dan jika terdapat masala kemungkinan rugi atau apa yang dinamakan appel de marge, pihak peserta dibenarkan untuk membuka kaunter satu lagi samada jual atau beli bagi menyeimbangkan kemungkinan rugi. Pandangan. Wallahualam, jika semunya dilaksanakan dengan jelas dan perancangan yang betul. Setakat ini saya tidak nampak adanya masala Shariah dalam tindakan ini KECUALI IA MEMPUNYAI ELEMN PERJUDIEN YANG JELAS kerana membeli nilai matawang untuk dijual apabila nilainya naik sedangkan ia BUKAN KOMODITI. Wallahualam. Walaupun berniaga sendiri forex dan memenuhi syarat ini ADALAH HARAM kerana sebab utamanya adalah JUDI, tambahan pula bukanlah sesuatu yang disukai oleh polisi ekonomi dalam islam, pertamanya kerana menurut pandangan ekonomi dalam islam, matawang adalah moyen d'échange sahaja dan ia bukanlah komoditi yang wajar Diniagakan bagi memperolehi untung dari perbezaan nilainya. Kita tahu nilai matwang kini tidak lagi bersandarkan emas atau perak, wang kertas hari ini (argent fiduciaire) tidak mempunyai nilai tersendiri (seperti logam emas dan perak) kecuali nilainya datang dari pasaran global yang ditentukan oleh la demande et l'offre di pasaran dunia. Justeru, menjadikan cara ini bagi membre anak dan isteri makan bukanlah satu bentuk kerjaya yang terpuji di dalam Islam. Malah ia sebenarnya membantu sistem kapitalis dan menguatkan systém ekonomi yang mereka anjurkan. Justeru, fikirkanlah. Jika et un tidak ingin menerima padnagan saya, tidak mengapa tetapi bacalah pendapat ulama besar kewangan islam souverain istanbul Syeikh Mufti Taqi Uthmani dalam hal ini: Forex Trading De Monnaie Par Mufti Muhammad Taqi Usmani Q: Est Forex J'ai joint un document détaillant les aspects de l'entreprise. A.) J'ai parcouru les papiers que vous avez envoyés. Je suis d'avis que ces transactions ne sont pas conformes à la charia. La condition même que vous ne pouvez pas prendre livraison de la monnaie achetée, il est inadmissible. En outre, il existe d'autres éléments selon ma connaissance qui rend ce commerce illégal en charia, comme les ventes à terme, les ventes à découvert, etc. Cela s'ajoute au fait que les monnaies sont à l'origine un moyen d'échange et ne devraient être échangées contre Usage personnel dans différents pays. En faire une marchandise échangeable uniquement pour gagner un profit, c'est aussi contre la philosophie de base de l'économie islamique. Je ne vous conseille donc pas de vous livrer à ce commerce. Sila Buka Sumber. Forex Trading Adakah et un méninge de siapa Syeikh Mufti Taqi Uthmani, sila buka di sini untuk mengenalinya. Zaharuddin Abd Rahman 28 Zulhijjah 1428 ps. Semua pemain forex, nota que jawpaan saya inin adalah jawapan yang dipermudah agar i boleh difahami orang awam. Jika a la tête du karaté, la tête de l'enfant, la tête de l'enfant, la tête de l'enfant, la tête de l'enfant, la tête de l'enfant, la tête de l'enfant et la tête de la mère. Syaa tiada masa untuk membuat pembacaan et dan kajian Sendiri di ketika ini. Sekian Ajouter cette page à vos favoris Social Bookmarking sites Plus.


No comments:

Post a Comment